Nasze konto: Rada Rodziców przy Przedszkolu Nr 51    73124031031111000035032225

Na to konto mogą Państwo dokonywać wpłat na Radę Rodziców.


Login Form

Odwiedza nas 24 gości oraz 0 użytkowników.

Prawa dziecka

Urodziny Króla Maciusia

W naszym przedszkolu odbyła się wielka uroczstość, w której udział wzięły wszystkie Przedszkolaki. Zorganizowaliśmy przyjęcie urodzinowe dla Króla Maciusia I. 

A on o tym nic nie wiedział! Bo to było przyjęcie - niespodzianka!

Zaczęło sie od tego, że nasze Panie powiedziały nam o Panu Korczaku i prawach dziecka. 

Później poznaliśmy przygody Króla Maciusia i tak go polubiliśmy, że postanowiliśmy uczcić jego urodzinki! 

Każda grupa przygotowała dla solenizanta prezent! Był też tort ze świeczkami, balony i tańce!

Król Maciuś był przeszczęśliwy i dlatego, po krókiej pogadance, on również postanowił nas obdarować!

Każde dziecko opuściło przyjęcie z małym misiaczkiem!

Ależ to było wydarzenie!!

 

DSC03557 

 

DSC03575 

 

DSC03598 

 

DSC03612

"Prośba dziecka", czyli wskazówki do wychowania wg J. Korczaka

Postać Janusza Korczaka jest wszystkim znana, chyba nie trzeba jej nikomu przedstawiać. Ten słynny pedagog, lekarz i pisarz, ale przede wszystkim rzecznik wszystkich dzieci, choć pisał dla najmłodszych, swoje słowa i rady kierował również do dorosłych.

Jego "wskazówki" zawarte w "Prośbie dziecka" są uniwesalne i ponadczasowe.

Przekonajmy się:

 

pobrane Proszę:

 

"* Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.

* Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.

* Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko Ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.

* Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą.

* Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

* Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.

* Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczycć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.

* Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że Cię nienawidzę. To nie Ty jesteś moim wrogiem, lecz Twoja miażdżąca przewaga.

* Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć Twoją uwagę.

* Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed Tobą bronić i robię się głuchy.

* Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.

* Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.

* Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.

* Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w Ciebie.

* Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę Cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić Cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.

* Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.

* Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na Twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet Ci się nie śniło.

* Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.

* Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.

* NIE BÓJ SIĘ MIŁOŚCI. NIGDY."

Janusz Korczak powiedział...

1. "Bo tak wiele mam, ile sam innym dam."

2. "Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi..."

3. "Nikomu nie życzę źle - nie umiem. Nie wiem, jak to się robi..."

4. "Traktuj dziecko jak dorosłego, pamiętając o tym, że jest dzieckiem."

5. "Bez pogodnego, pełnego dzieciństwa, całe życie potem jest kalekie."

6. "Dzieci! - dumne miejcie zamiary, górne miejcie marzenia i dążcie do sławy. Coś z tego zawsze się stanie."

7. "Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał."

8. Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka."

9. "Nie wolno zostawiać świata takim jakim jest."

"Nie ma dzieci - są ludzie"

„Nie ma dzieci – są ludzie”

- głosił Henryk Goldszmit, znany bardziej jako Janusz Korczak. Lekarz, którego życie pochłonęło powołanie pedagogiczne. Sam porzucił marzenia o założeniu własnego domu – wybrał służbę dziecku i jego sprawie. Swej miłości do małego człowieka pozostał wierny przez całe życie. Nawet w godzinie śmierci, w hitlerowskim obozie zagłady, nie opuścił sowich wychowanków. Odrzucił wszelkie propozycje uratowania swojego życia, a wybrał śmierć. Ponoć powiedział dzieciom, ze jadą na wycieczkę, co wprawiło je w wesoły nastrój, a on – przez całą drogę wagonem śmierci nie zdradził im prawdziwego celu podróży, by nie budzić w nich strachu.

Jego życie było przepełnione walką o dobro dziecka, był zwolennikiem emancypacji dziecka, jego samostanowienia i poszanowania praw. Podkreślał, przede wszystkim, prawo każdego dziecka do życia i odpowiedniego jego poziomu. Pisał o tym, jak istotne jest zapewnienie dziecku odpowiedniej jakości życia w sferze jego potrzeb fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i społecznych. Szczególną uwagę zwracał na uczucia dziecka, na jego rozumność oraz potrzebę życzliwości ze strony dorosłego, na to, jak ważne jest, by się liczyć z tym małym człowiekiem dla jego dobra, dla dobra jego przyszłości. Przypominał też, że nikt nie jest idealny, że każdy ma swoje słabości, których nie należy wytykać palcami, ale wspierać je, wspomagać i kierować w dobrą stronę, a taka jest rola dorosłego względem dziecka.

„Rośnie nowe pokolenie, nowa wznosi się fala.

Idą z wadami i zaletami; dajcie warunki, by wzrastali lepsi”

 

Tytuł Obrońcy Praw Dzieci, jaki został nadany Januszowi Korczakowi, wynikał z jego sprzeciwu wobec pogwałcania praw dziecka przez dorosłych. Przez całe swoje życie dążył do tego, by dziecko zaczęło być traktowane jak człowiek.

Spośród wielu praw, o jakich pisał i o które walczył, warto wymienić:

PRAWO DO SZACUNKU

Jest to prawo uważane za najbardziej lekceważone we współczesnym świecie. Korczak apelował do dorosłych o szacunek dla dzieci, tłumacząc, że nie wystarczy je kochać, ale należy również dobrze je traktować pod każdym względem, mając na uwadze ich słabości wynikające z małego doświadczenia życiowego.

PRAWO DO NIEWIEDZY

Mały człowiek nie jest w stanie ogarnąć otaczającej go rzeczywistości w sposób zrozumiały i jasny, a wiele sytuacji i rzeczy jest dla niego niezrozumiałych. Zadaniem dorosłego jest zrozumienie tego i wspomaganie dziecka w procesie pojmowania świata. Niezbędnym elementem jednak są tutaj: wyrozumiałość, cierpliwość podczas niekończących się pytań i rozsądek w spojrzeniu na popełniane błędy, które wynikają z niewiedzy.

PRAWO DO NIEPOWODZEŃ I ŁEZ

Nie można karać dziecka za jego niepowodzenia. Należy za to cierpliwie towarzyszyć mu w dojrzewaniu i zdobywaniu życiowego doświadczenia. Wyrozumiałość i dobry przykład dorosłych uczy, jak naprawiać zło.

PRAWO DO UPADKÓW

Upadek to rzecz normalna i naturalna. Dobry wychowawca, mając to na uwadze i akceptując popełniane przez dzieci błędy, obserwuje te zachowania i wyjaśnia przyczyny wszelkich pojawiających się nieprawidłowości oraz podejmuje działania kompensacyjne wobec tych podopiecznych, którzy tego potrzebują. Bo każdy, kto upadnie, powinien mieć możliwość się podnieść.

PRAWO DO WŁASNOŚCI

Każde dziecko posiada coś swojego, może to być rysunek lub zwykły listek. Uczmy, że wykorzystując prawo do własności, musimy jednocześnie respektować je wobec innych.

PRAWO DO TAJEMNICY

… bo są sprawy, o których nie mówi się wszystkim…. Nauczyciele, którzy szanują nawet najmniejsze tajemnice swoich podopiecznych tego właśnie uczą swoją postawą.

PRAWO DO RADOŚCI

Wychowanie dziecka powinno przebiegać w przyjemnej i radosnej atmosferze, pełnej uśmiechu i serdeczności. Miłość, jaką się dziecko obdarza, powinna być na tyle rozumna, by nie odbierała maleństwu radości z pokonywania trudności dnia codziennego oraz satysfakcji z samodzielnego radzenia sobie, odkrywania i poznawania. Dlatego tak ważne jest, by nie wyręczać swojego dziecka w podstawowych czynnościach, pozwolić mu ponosić drobne porażki, a później sukcesy wynikające z ich pokonania. Dziecko powinno też mieć możliwość wyrażania swojego zdania, poglądów i uczuć. A do tego potrzebuje akceptacji i docenienia swojej osoby.

PRAWO DO DNIA DZISIEJSZEGO

Dzieci żyją chwilą obecną, liczy się dla nich tylko to, co teraz. A "Dla jutra lekceważy się to, co je dziś cieszy, smuci, dziwi gniewa, zajmuje. Dla jutra, którego nie rozumie (...) kradnie się lata życia" jak mawiał Janusz Korczak.

 

Korczakowskie prawa dziecka są uniwersalne, były aktualne tak sto lat temu, jak i dziś. A jego poglądy doczekały się realizacji w Konwencji Praw Dziecka. Świadczy to o dwóch istotnych faktach: o tym, ze Janusz Korczak to wybitny pedagog, który dostrzegał rzeczy warte poruszenia i walczył o prawdę, w którą wierzył oraz o tym, że prawa dziecka są niezwykle ważnym tematem, a ich przestrzeganie podstawą do szczęśliwego dzieciństwa, a co za tym idzie – do wychowania szczęśliwych dorosłych.