Nasze konto: Rada Rodziców przy Przedszkolu Nr 51    73124031031111000035032225

Na to konto mogą Państwo dokonywać wpłat na Radę Rodziców.


Login Form

Odwiedza nas 12 gości oraz 0 użytkowników.

gimnastyka dla języka

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE - LISTOPAD

 

1. Zabawy usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych

WARGI, ŻUCHWA

-         otwieranie i zamykanie warg - zabawa w rybkę

-         wyraźne wymawianie samogłosek

-       rozciąganie warg z jednoczesnym ukazaniem zębów (kto ma ładniejszy uśmiech)

-         wypychanie policzków (pokazywanie chomika)

-         zamykanie i otwieranie zębów – zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom (zabawa w „otwieranie i zamykanie domku, w którym mieszka język”)

JĘZYK

        -    oblizywanie ust przez dziecko

-      wypychanie językiem policzków

-    układanie języka płasko na dnie jamy ustnej, język leży za zębami (zabawa w „śpiący język”)

-       zabawa w konika: konik pędzi (kląskanie językiem , naprzemiennie „u” i „e”) szybciej, wolniej, parska, chrapie, śmieje się – iha, iha!; woźnica kieruje koniem – wio!, zatrzymuje –prr, prr!, jedzie wolno, popija colę – gul, gul!, hamuje – piii!, woła źrebaczka – cieś, cieś!

PODNIEBIENIE MIĘKKIE

-   nabieramy powietrza, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem (zabawa w „balonik”)

-   wciąganie powietrza przez rurkę (zabawa w „przenoszenie skrawków papieru za pomocą rurki”)

-     chrapanie na wdechu i wydechu

-       ziewanie przy nisko opuszczonej szczęce

-       wdech przez nos i wydech przez usta przy szeroko otwartych ustach

 

2.     Zabawy i ćwiczenia oddechowe

 

-         na jednym wydechu ciągnąć dwie samogłoski, np. ao, eo, uo, ei

-         wciąganie i wydmuchiwanie powietrza

-         zdmuchiwanie lekkich przedmiotów

-         dmuchanie na wiatraczek

-         wdech z unoszeniem ramion do góry

-         wydech z opadaniem ramion

      -        zdmuchiwanie słomką papieru z gładkiej powierzchni stolika, ryżu, soli, itp.

-       zabawa w mecz piłeczką ping – pongową – dzieci po obu stronach stolika dmuchają – kto mocniej, wbijamy gola przeciwnikowi

-      zabawa na samogłoskach – wymawianie bardzo wyraźnie: na wydechu, z wydłużeniem wybrzmiewania: aaa .... eee .... uuu ...., łącząc po dwie: aaaeee aaaeee – ae ae, po trzy: aaeeuu aeu aeu aeu i po więcej

 

           3.     Percepcja słuchowa

-       rozpoznawanie odgłosów z najbliższego otoczenia, zwierząt, pojazdów, identyfikowanie ich, naśladowanie (zabawy naśladowcze)

-      rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków (uderzanie łyżeczka w szklankę, klaskanie, darcie papieru, uderzanie klockami o siebie)

 

 

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE - PAŹDZIERNIK

Sprawność narządów artykulacyjnych w rozwoju prawidłowej artykulacji jest bardzo ważna.

Codzienne, krótkie ćwiczenia i zabawy przed lustrem, z całą pewnością zagwarantują świetną zabawę i przygotują buzię dziecka do prawidłowej wymowy wszystkich głosek.

Znalezione obrazy dla zapytania tongue animationZnalezione obrazy dla zapytania tongue animation     Znalezione obrazy dla zapytania emoticonsZnalezione obrazy dla zapytania tongue animation

Oto ćwiczenia warg:

* wymawianie na przemian „a” - „o” lub „e” - „o"


* oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” - zbliżanie do siebie kącików ust jak przy „u”

* wciąganie policzków do jamy ustnej


* cmokanie

* nadymanie policzków przy zwartych wargach


* nadmuchiwanie baloników

* dmuchanie na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, piórka, piłeczki do ping-ponga, wiatraczek

* puszczanie baniek mydlanych

 

ĆWICZENIA - STYCZEŃ

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

- PROPOZYCJE ZABAW NA MIESIĄC STYCZEŃ

Ćwiczenia języka:

  • wysuwanie języka do przodu;
  •   wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej;
  •   żucie brzegów języka zębami trzonowymi (żeby rozciągnąć całą jego powierzchnię);
  •   masaż języka – wysuwanie i cofanie języka przez lekko zwarte zęby;
  •   unoszenie języka na górną wargę (język wąski, wydłużony, zęby widoczne);
  •   „mycie zębów” – oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach;
  •   „zaczarowany język” – przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach;
  •   „krasnoludek zagląda do gardła” – cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów, a kończąc na podniebieniu miękkim;
  •   zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady lub gumy rozpuszczalnej, kremu czekoladowego, mleka w proszku (przy szeroko otwartych ustach)

Ćwiczenia warg:

  •  oblizywanie warg;
  •   „ryjek świnki” – wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (zęby widoczne);
  •   rozchylanie warg jak przy uśmiechu;
  •   „całuski” – cmokanie ustami;
  •   „balonik” – nadymanie policzków, usta ściągnięte;
  •   „zmęczony konik” – parskanie wargami;
  •  „kto silniejszy?” – napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę;
  •  „wąsy” – wysuwanie warg jak przy wymawianiu „u”, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania;
  • „drzwi do domu” – buzia do domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają;
  • „straż pożarna” – wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o oraz a u;
  • „pyszczek rybki” – wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie;
  • „ryjek” – układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu;
  •  gra na trąbce z szerokim ustnikiem, flecie, harmonijce ustnej.

 

 

 

ĆWICZENIA - GRUDZIEŃ

„Zimowa bajeczka logopedyczna” 

 

Pewnego słonecznego popołudnia tato z Martynką i Kubą wybrał  się do parku, ponieważ chciał z dziećmi zbudować  wesołego bałwana (tup, tup, tup…). Rozglądali się w prawo (język w kierunku prawego kącika ust), w lewo (język w kierunku lewego kącika ust), w górę (język w kierunku nosa), w dół (język w kierunku brody), bo chcieli znaleźć przytulne miejsce dla śniegowego ludka.

- O tam! Tam zbudujemy naszego bałwanka! – krzyknęła Martynka wskazując pobliską łąkę (język – grot tzn. język wysuwa się z jamy ustnej prostopadle do brody i nie dotyka zębów ani warg).

Budowali trzy śniegowe kule (język oblizuje wargi ruchem okrężnym, jama ustna szeroko otwarta). Wiał mocny wiatr (sz, sz, sz….), szczekał pies  (hau, hau, hau…), przyleciały ciekawskie wrony (kra, kra, kra…), a rodzinka cały czas budowała śniegowe kule (język oblizuje wargi ruchem okrężnym, jama ustna szeroko otwarta). Wszyscy byli w doskonałych nastrojach, bawili się i cieszyli (cichy śmiech – he, he, he, głośny śmiech – ha, ha, ha, śmiech myszki – hi, hi, hi), a tato śmiał się dostojnie jak czarodziej (ho, ho, ho).
Gdy bałwan był gotowy wszyscy poszli na górkę (tup, tup, tup…) i zjeżdżali na sankach z górki na pazurki (język w kierunku brody).
- Konie ciągną nasze sanki – żartował Kuba (kląskanie) -  konie biegną szybko (kląskanie), powoli (kląskanie).
Następnie wesoła gromadka wróciła do domu, bo na dworze zrobiło się  strasznie zimno (brr, brr, brr…). A w domu czekała kochana mama z pieczonymi jabłkami (mlaskanie), gorącą, pachnącą imbirem czekoladą (język w dzióbek, powolny wdech – „picie przez rurkę”) i z ciekawą książką do czytania. Dzieci przytuliły się do taty i uważnie słuchały baśni o Królowej Śniegu.
-O jak miło! - westchnęła Martynka i wysłała całuski do malutkiej Zosi (wysyłanie całusków).

 

Seplenienie międzyzębowe pojawia się w wieku dziecięcym. Zniekształceniu ulegają głoski: s, z, c, dz. Dziecko wymawia je wsuwając język między zęby. Język jest spłaszczony, a powietrze rozprasza się po całej jego powierzchni. Wada ta nie ustępuje samoistnie, dlatego wielu dorosłych również ma problem z wymawianiem tych głosek.

 

„Pan Sum”

Mówi nurek do suma:
„Sumie! Co pan sum umie,
tak w sumie?”
A sum nic- wąsem machnął
i wodę dalej sunie.
Woła nurek do suma:
„Panie Sumie!
Nic a nic pan nie umie,
tak w sumie?”
A sum nic- tylko sunie
i sunie...
Bo słów ludzkich nie rozumie.
Tylko sunie.

 

„Słówka”

Zapytała mądra sówka
- Jak piszemy trudne słówka:
stół, klasówka, suwak, pustka,
sum, truskawka, sokół, chustka?
i pytała ciągle sówka:
Jak piszemy trudne słówka:
Sówka, pusty, mus i usta
i spódnica, i kapusta.

„Kotki”

Oto domek niski. Stoją pod nim miski.
Kotki mleko piją, potem miski myją.

„SMS”

Raz do kotów psotny pies
Wysłał taki SMS:
„Nie wiem wcale co to jest?
Lubię was, jak kota pies!
Moje wy nyguski, wysyłam całuski”.

 

ĆWICZENIA - LISTOPAD

Ćwiczenia warg i języka:

- Konik jedzie na przejażdżkę, naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie. Kląskaj.

- Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka.

- Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

- Chomik wypycha policzki jedzeniem, a Ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, by wyglądać jak chomik, raz z lewej raz z prawej strony.

- Wyobraź sobie, że twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust.

- Ryjek świnki – wargi wysunięte do przodu, lekko rozchylone na brzegach

- Dzióbek ptaka – złączone wargi wysunięte daleko do przodu

- Warczący pies – uniesiona górna warga, zęby widoczne

 

Wierszyki logopedyczne

 

 

JĘZYK AKROBATA

Na początku jest rozgrzewka, językowa wprzód wywieszka.

 

Cały język wyskakuje, wszystkim nam się pokazuje:

 

w dół i w górę, w lewo, w prawo.

 

Pięknie ćwiczy! Brawo! Brawo!

 

Język wargi oblizuje, piękne kółka wykonuje.

 

Popatrzymy do lusterka, jak się język bawi w berka.

 

Język długi i szeroki, umie liczyć, lubi skoki.

 

Kto spróbuje z miną śmiałą zwinąć język w rurkę małą?

 

Może uda się ta sztuczka, trzeba uczyć samouczka.

 

Jak rozgrzewka zakończona, ząbki liczyć przyszła pora.

 

Język ząbki poleruje, każdy dotknie i wyczuje.

 

Język w górze za ząbkami, może dotknąć twardej ściany.

 

I dotyka jej radośnie, gdy mu ślina piśnie „Noś mnie”.

 

ZWINNE JĘZYCZKI

 

Pięknie ćwiczą gimnastyczki,

Podziwiają je języczki.

 

Zwinna chcę być tak jak one,

Chcą być pięknie wyszkolone.

Języczki – wędrowniczki

Naśladują gimnastyczki.

W górę, na dół, w lewo, w prawo,

Ćwiczę wszystkie szybko, żwawo.

Jeśli język zwinny masz,

To ćwicz dalej, radę dasz.

Język rusza się na boki,

Raz jest wąski, raz szeroki.

Skłony będą trenowały,

Duży średni oraz mały.

W górę, na dół, w lewo, w prawo,

Ćwiczę wszystkie szybko, żwawo.

Jeśli język zwinny masz,

To ćwicz dalej, radę dasz.

Język rusza się na boki,

Raz jest wąski, raz szeroki.

 

POLIGLOTA

Jestem mały poliglota, bo rozumiem psa i kota.

Ptasi język także znam, zaraz udowodnię wam.

Kotek miskę mleka miał. Pyszne było – miauknął: miau miau.

Piesek też by pewnie chciał, szczeknął głośno: hau hau.

Małej myszce ser się śni, piszczy cicho: pii pii pii.

Kurka zniosła jajek sto. Gdacze o tym: ko ko ko.

Kaczka śliczne pióra ma, Kwacze dumnie: kwa kwa kwa.

Nad jeziorem żabek tłum, kumka sobie kum kum kum.

Jak to dobrze kumie, kumie, że ktoś po żabiemu umie.

 

Bajka logopedyczna:

 

 1.LISTKOWE PRZYGODY

 

Były sobie listeczki, dwaj przyjaciele (język w kształt łopatki). Rosły na gałęzi i wiatr ruszał nimi w różne strony (wysuwanie warg do przodu i dmuchanie). Czasami unosiły się do góry (zakładanie języka na górną wargę), czasem opadały na dół (dotykanie językiem brody), czasem pochylały się w lewo, czasem w prawo (ruchy języka do kącików warg). Gdy bardzo mocno wiał wiatr listki furkotały (wibracje warg). Niekiedy bywało i tak, że zaglądały do dziupli (szerokie otwieranie ust), w której mieszkała wiewiórka (wysuwanie języka z ust).

 

Pewnego razu wiatr zerwał listki i poleciały one wysoko do góry (unoszenie języka do podniebienia), krążyły na górze (ruchy języka po podniebieniu), a potem spadały za płotem (układanie języka za dolnymi zębami). Ruszały się listki za płotem (ruchy języka za dolnymi zębami) chcąc się wydostać, ale płot był wysoki (szczerzenie złączonych zębów). Nagle nadeszła krowa z grubym brzuchem (nadymanie policzków) policzków zjadła listki (ruchy żuchwą naśladujące żucie), potem się oblizała, bo listki jej bardzo smakowały (oblizywanie warg językiem).

 

 

Bibliografia:

1. Anna Tońska – Mrowiec „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne” wydawnictwo Harmonia

2. Iwona Rutkowska- Błachowiak „Gimnastyka buzi na wesoło” wydawnictwo Bonami

ĆWICZENIA - PAŹDZIERNIK

   http://kobietawielepiej.pl/sites/default/files/kasztany-i-ich-wlasciwosci-lecznicze.jpg           PAŹDZIERNIK        http://www.untamedscience.com/science/wp-content/uploads/2013/10/fall-leaf.jpg


Dobra artykulacja to wyraźne i dokładne wymawianie wszystkich głosek języka polskiego. Każda z głosek wymaga odpowiedniego położenia języka, podniebienia miękkiego, stopnia opuszczenia żuchwy oraz ułożenia warg. Dobra koordynacja tych elementów daje efekt w postaci głoski. Zatem, zanim przystąpimy do ćwiczeń doskonalących artykulację głosek, należy najpierw usprawnić działanie narządów mowy tak, aby były w stanie prawidłowo je wymawiać.


ZABAWY I ĆWICZENIA WARG I POLICZKÓWhttp://www.untamedscience.com/science/wp-content/uploads/2013/10/fall-leaf.jpg


1. Minki – naśladowanie min:
-wesoła - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, ---smutna - podkówka z warg,
-obrażona - wargi nadęte,
-zdenerwowana - wargi wąskie.


2. Całuski - przesyłanie całusków, wargi wysunięte do przodu, cmokanie.


3. Rybka - wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.


4. Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów, warczenie psa.

ZABAWY I ĆWICZENIA JĘZYKA               http://www.parasole24.pl/image/displayimage/image/MBRELLA/type/jpg/width/700/height/465/MBRELLA.jpg


1. Kotki - kotek pije mleko (szybkie ruchy języka w przód i w tył).


2. Zmęczony piesek - dzieci naśladują pieska, który głośno oddycha i język ma mocno wysunięty na brodę.


3. Szczoteczka - język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron.


ZABAWY I ĆWICZENIA ŻUCHWY           http://i1.celebixy.pl/6aaf19c65c3222c556e65302a19c0eab2dacde4f/jez-gif


1. Naśladowanie ziewania.

2. Wąchanie kwiatów - duży wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski aaa, a potem ooo .


3. Chwytanie górnej wargi dolnymi zębami.              


4. Opuszczanie i unoszenie żuchwy.


5. Ruchy żuchwy w prawo i w lewo przy ustach otwartych i zamkniętych.

 

 

ĆWICZENIA - STYCZEŃ


Ćwiczenia  języka:
- „żmija syczy” ( długi, cienki, ruchliwy język, wysuwający się we wszystkie strony )
- „kot pije mleko” ( szybkie, krótkie ruchy języka w przód, do góry i do tyłu)                 
- „ miś oblizuje się po zjedzeniu miodu” ( staranne oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach)  
ruchy okrężne warg
- „ języczek wędrowniczek” -  język dotyka : wargi górnej, wargi dolnej ,kącików ust                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
Ćwiczenia warg:
- wesołe usta ( płaskie wargi - rozciągnięte od ucha do ucha, jak przy głosce, dodatkowo kąciki warg uniesione jeszcze ku górze)
- smutne usta ( podkówka z warg)
- obrażone usta ( wargi nadęte)  
- złe usta ( wąski, cienki pasek)
- rybka ( wargi wysunięte do przodu, rozszerzone na końcu)
- cmokanie   
- trzymanie ołówka przez górną wargę                                                                     
Ćwiczenia żuchwy:
- opuszczanie i unoszenie żuchwy
- przesuwanie żuchwy w lewą stronę, a następnie w prawą
- wysuwanie żuchwy do przodu i cofanie - wargi pozostają rozchylone
- wykonywanie ruchów żucia ( uczestniczą w nich : żuchwa, wargi i policzki)


Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- szerokie ziewanie
- kaszel z językiem daleko wysuniętym do przodu
- jedzie wezwane pogotowie : eo, eo, au, au, ay, ay…
- płukanie gardła ( naśladowanie)
- połykanie pastylek (naśladowanie połykania)                           -wymawianie przy dość szeroko otwartych ustach: ka, ko, ke, ku, ak, oko, aku, ga, go, ago, ogo, ege, agu, itd. 

    

 Ćwiczenia oddechowe:
- szumi wiatr  szszszszszszsz  
- chuchamy na zmarznięte ręce: chuuuu, chuuuu….
- z balonika ucieka powietrze: sssssssssssssssssssssss
- dmuchamy na gorącą herbatę:  ffffffff
- rąbiemy drewno  - wdech i trrrrach!, trrrrach!
- dmuchanie na skrawki bibuły – pada śnieg

ĆWICZENIA - LISTOPAD

ĆWICZENIA WARG

-Wymawianie na przemian „a” - „o” lub„e” - „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi- zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”

-Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” - zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u” , wymawianie ich na przemian- zabawa w naśladowanie „karetki”

-Cmokanie- dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi

-Gwizdanie

-Zabawa w rybi pyszczek- gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka

-Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne

ĆWICZENIA JĘZYKA

-„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta, lub zlizywanie z podniebienia masy czekoladowej, miodu, dżemu, rozmiękczonego wafelka
-Kląskanie
-Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu żuchwy


-Wymawiać "ttt" najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach

-Wymawiać "ddd" najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach

Szybko wymawiać "lllll...", a następnie sylaby:" la, lo, le, lu"

 


WIERSZ DO UTRWALANIA GŁOSKI „r”

R [zrobione]  - W.Chotomska

Na dzień dobry warczy w rurach,
aż na karku cierpnie skóra- rrrr!
Z rur skoczyło w stronę tarki,
warczy groźnie trąc sucharki- trrrr!

Do froterki się dobiera,
warczy w tarkach i mikserach- frrrr!
Może dosyć? Może starczy?
Gdzie tam! Coraz groźniej warczy- wrrr!

Tu szlifierka, tam wiertarka,
a ja w nerwach, a ja w ciarkach- brrrr!­
Próżno proszę: „przerwij harce
na parkiecie w cykliniarce!

Nie rusz świdrów i motorów,
przestań dręczyć lokatorów!”
Warczy pełne strasznej werwy
i nie robi żadnej przerwy- prrrr!

Od poranka do wieczora,
tak dręczyło mnie jak zmora.
Gdy już byłam całkiem chora
zadzwoniło do doktora- drrrr!

A ten doktor dał receptę,
żeby R mruczało szeptem,
Żeby wlazło do śpiwora,
bo już na dobranoc pora.

Więc zasnęło na kanapie.
A ja się za głowę łapię:
„Oj ratunku! Ono chrapie!”
Strasznie chrapie! Strasznie chrapie! Chrrrr!!!

 

ĆWICZENIA - MAJ

Wierszyki do utrwalania głosek syczących:

"Koza Zosi”

Młoda koza Zosi z zagrody zerkała,
skakała, beczała, bródką potrząsała
i się wciąż zastanawiała,
jak zdobyć dwie główki kapusty
by zapełnić brzuszek pusty.

„Placek Jacka”

Oto mały Jacek, co wypiekał placek.
Placek owocowy, z lukrem cytrynowym.
Słodki i pachnący, pulchny i gorący.
Placek dla Celiny, Wacka i Lucyny.

„Ulica cudów”

Na ulicy cudów
Jacek widział ośmiornicę
i tańczącą baletnicę,
pajacyka i kucyka
co wesoło sobie bryka.
Spotkał groźną z ZOO lwicę
i na miotle czarownicę.

„Janek - Grubasek”

Mieli koledzy rodzynek dzbanek,
najwięcej zjadał grubasek Janek.
Bardzo jest wielki Janka apetyt,
całe jedzenie znika niestety!
Bryndza, wędzonka, rodzynki, rydze.
Połknął i placek, i kukurydzę.
Gdy odwiedzają Janka koledzy,
co widzą? Janek nie łyka wiedzy.

 

Wierszyki do utrwalania głosek szumiących:

“Myszka”
Myszkowała szara myszka w szafie:
“Chyba mnie tu bury kot nie
złapie?”
Wyszperała szal i szepcze już po chwili:
“W szal zawinę się sześć razy.
To kota zmyli”.
 
“Poduszka”
Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.
Kwiatuszki i motylki masz tuż
nad swoją głową.
Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.
Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać
jak rybki.

“Lato”

Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola lato wita nas.
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.
 
“Kołysanka”
W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza,
pokołysze mama Lesia sza, sza, sza.
Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza.
Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza.